Śródziemie: Cień Wojny. Poradnik. Jak zacząć grę, podstawy, umiejętności, kapitanowie

Śródziemie: Cień Wojny. Poradnik. Jak zacząć grę, podstawy, umiejętności, kapitanowie

Jaszczomb | 14.10.2017, 10:06

Śródziemie: Cień Wojny to ogromna gra, której wprowadzenie, czyli cały pierwszy akt, wyrwie Wam z życia spokojnie nawet 10 godzin. Jak uczynić zabawę przyjemną już od samego początku i się nie pogubić? Przygotowaliśmy praktyczne porady na start.

Wielka nowość w grze Śródziemie: Cień Wojny to podbijanie i obrona fortec, do tego dochodzi werbowanie kapitanów orków w rozbudowanym systemie Nemezis, ujeżdżanie smoków… ale to wszystko dopiero od drugiego aktu.

Akt pierwszy, składający się z dwóch sporych otwartych lokacji, pełni funkcję wprowadzenia, choć i tak dużo się dzieje i nie wiadomo, na co zwrócić uwagę, nawet będąc weteranem „jedynki”. W tym tekście nie zajmiemy się podstawami zabawy, a mamy kilka porad na początek, by uczynić Wasze pierwsze godziny z produkcją jak najbardziej przyjemnymi.

Poziomy i punkty umiejętności

W Cieniu Wojny najważniejszy jest nasz bohater i to, co potrafi zrobić. Twórcy przygotowali bogate drzewko umiejętności, ale expa nie dostajemy za zwykłe zabijanie orków. Źródłami PD-ków są jedynie misje i kapitanowie, toteż warto łapać się każdego zadania pobocznego, jakie pojawi się na mapie, i zabić każdego napotkanego kapitana, gdyż i tak się odradzają albo przychodzą nowi. Ale nie tylko stąd wyciągniemy cenne punkty umiejętności!

Śródziemie: Cień Wojny misje

Najprzyjemniejszym źródłem są wyjątkowe misje-wspomnienia Kelebrimbora. Nie dość, że testują rozmaite style gry i korzystanie z umiejętności, to jeszcze zapewniają wspaniałe nagrody, włącznie ze skill pointami. Oprócz tego po punkciku dostaniemy za odblokowanie wszystkich wież obserwacyjnych i zdobycie kompletu każdego rodzaju znajdźki z danego regionu – czyli wspomnień Szeloby, słów wrót Ithildinu czy artefaktów Gondoru. Do tego warto w menu głównym podać maila do WBPlay, by otrzymać 3% przyrost zdobywanego doświadczenia. Włącznie z białymi kryształami w zbroi i pelerynie, spokojnie można wyciągnąć nawet 20% więcej expa już w pierwszym akcie!

Śródziemie: Cień Wojny znajdźki

Przydatne umiejętności

Na przestrzeni sześciu drzewek przygotowano całą masę umiejętności z rozmaitymi modyfikatorami do odblokowania. Oczywiście należy je dobrać do własnego stylu gry, ale warto odblokować te podstawowe i dostępne wcześnie, które urozmaicą zabawę i pozwolą wypełniać dodatkowe cele misji.

Śródziemie: Cień Wojny umiejętności

  • Walka – Egzekucja: podstawowy atak zabijający od razu po napełnieniu paska mocy (czyli wykręceniu długiego combosa), który, o dziwo, nie jest dostępny od początku gry;
  • Drapieżnik – Elfia Zwinność: szybkie bieganie i niemal natychmiastowe wspinanie się na najwyższe budynki sprawiają, że ogromne tereny Śródziemia i wysokie mury obronne nigdy nie będą problemem i od razu gra się jakoś przyjemniej;
  • Z Dystansu – Detonacja: możliwość sprawienia, że ognisko wybuchnie wielkim płomieniem, przydaje się nad wyraz często, szczególnie że wielu kapitanów boi się ognia;
  • Z Dystansu – Przyszpilenie: strzał w nogę i unieruchomienie wroga przydaje się, by kontrolować otoczenie, zwłaszcza przy kilku kapitanach naraz;
  • Upiór – Burza Lodowa: możliwość zamrożenia wroga jednym przyciskiem, a następnie okładanie go serią szybkich ciosów sprawdzało się w Cieniu Mordoru i sprawdza się też tutaj, nawet w późniejszych etapach gry;
  • Jeździec – Jeździec Karagorów i Wezwanie Wierzchowca: bo to zawsze szybki sposób na podróżowanie, a ta bestia potrafi wejść wszędzie, gdzie bohater! Zresztą wielu kapitanów boi się karagorów.

Ekwipunek i ulepszanie przedmiotów

Nowością w Cieniu Wojny są przedmioty wypadające z każdego pokonanego kapitana. Mamy tu miecz, łuk, sztylet, pelerynę i zbroję, przy czym pierścień dochodzi dopiero po pierwszym akcie. Egzemplarze lepszej jakości mają specjalne wyzwania, które odblokowują dodatkową umiejętność (zatrucie czy zamrożenie wroga może nie być w pierwszej chwili taką oczywistą rzeczą, odsyłamy do podpunktu „Narzucanie statusów” niżej).

Śródziemie: Cień Wojny przedmioty

Ważne jest to, żeby nie sugerować się liczbą obrażeń przy wyborze oręża. Jeśli nasz łuk ma szansę zamrożenia po strzale w głowę i jego kołczan mieści 8 strzał, ale obrażenia nie są najwyższe, zostawmy go sobie na specjalną okazję. Słabsza peleryna, lecz z możliwością całkowitej niewidzialności po chwili bezruchu? Zawsze może się przydać! Całą resztę przedmiotów najlepiej rozwalić, zgarniając pieniądze na wykupienie miejsc na klejnoty i ulepszanie sprzętu (a w późniejszych etapach także na lootboksy).

Śródziemie: Cień Wojny klejnoty

W trakcie gry natkniecie się też na przedmioty legendarne, które same w sobie nie są rewelacyjne, ale można je ulepszać na 20, 40 i 60 poziomie, przez co będą przydatne nieco później. Ponadto składają się na zestawy, łącząc z innymi legendami. W pierwszym akcie lepiej jednak założyć coś silniejszego.

Narzucanie statusów i słabości kapitanów

Kapitanowie orków mają swoje mocne i słabe strony, ale nie zawsze wiadomo od początku, jak je wykorzystać. Znajomość nakładanych statusów pomaga także przy wypełnianiu wyzwań związanych z ulepszaniem broni.

Śródziemie: Cień Wojny słabości

Przygotowaliśmy krótką ściągawkę wykorzystującą podstawowe umiejętności i otoczenie:

  • Powalenie – przeciwników możemy powalić po serii kilku ciosów lub po wykupieniu umiejętności Idealna Kontra (kategoria Walka);
  • Oślepienie – obszarowy atak Elfie Światło (kategoria Upiór), który jest dostępny, gdy wypełnimy pasek mocy (czyli wykonamy dłuższego combosa);
  • Oszołomienie – każdy kapitan ma własne wymagania, widoczne po otrzymaniu informacji przez kapusia;
  • Zamrożenie – znany z Cienia Mordoru atak Burza Lodowa (kategoria Upiór), pozwalający zamrozić wroga, a następnie wykonać na nim serię szybkich ciosów;
  • Podpalenie – zrobimy to przez strzelenie z łuku do wiadra lub skupiska wiader grogu, ale też przez umiejętność Detonacji (kategoria Z Dystansu), przy czym należy pamiętać, że podczas celowania wciskamy kwadrat, a nie strzelamy po prostu w ogień;
  • Zatrucie – zatrucie beczki grogu może nie działać, bo kapitanowie rzadko piją, ale możemy też strzelić w zatrutą beczkę, co działa równie skutecznie; innym dobrym pomysłem jest poszukanie sztyletu, który pozwala zadawać takie właśnie obrażenia;
  • Sprowadzenie ghuli/pająków – ulepszony strzał w ognisko umiejętności Detonacja (kategoria Z Dystansu) lub zestrzelenie gniazda pająków/jaj ghuli;
  • Sprowadzenie karagorów/much – strzał w klatki/gniazda.

Walka

System walki nie jest skomplikowany, lecz gdy trafimy na większą grupę orków i kilku kapitanów naraz, może zrobić się gorąco. Dwa razy mamy szansę ucieczki od śmierci poprzez proste QTE, później umieramy. Co zrobić, by wyjść cało z podbramkowej sytuacji?

Śródziemie: Cień Wojny walka

Przede wszystkim – wycofanie się na bezpieczną odległość zawsze jest opcją. Bieg wspomagany częścią paska skupienia (L3) pomaga błyskawicznie oddalić się od zagrożenia. W biegu warto wypatrywać na minimapie kapusia, bo jego „wysysamy” znacznie szybciej niż innych, a gwarantuje przywrócenie dużej części paska zdrowia i nawet strzał (jeśli ulepszymy umiejętność Wysysanie z kategorii Historia). Wyssanie innych orków trwa już dłużej, ale wciąż możemy to zrobić wpadając w środek zdezorientowanej grupy, a nawet podczas walki, jeśli tylko nikt nas w trakcie nie uderzy.

Śródziemie: Cień Wojny wysysanie

Warto też pamiętać, że nawet jeśli wrogowie są na coś odporni, po oszołomieniu ich (każdego w jakiś inny sposób, trzeba sprawdzić w grze) chwilowo tracą swoje odporności. Wtedy możemy wykorzystać egzekucje, ataki z góry czy strzały w głowę, jeśli wcześniej się im opierali. Nie dawajcie się również zabijać, by awansować przeciwnika do legendarnego poziomu w celu uzyskania lepszych przedmiotów – na tym etapie nie warto się w to bawić, a niektórzy kapitanowie po swojej śmierci i tak będą wracali jeszcze silniejsi.

Śródziemie: Cień Wojny powroty

Źródło: własne

Komentarze (10)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper